Siirry työkalupalkkiin
Selätä yksinäisyys sinkku

Painaako yksinäisyys? 5 keinoa parantaa päivääsi

Onko päiväsi täynnä toiveita, että olisipa sitä ja sitä enemmän? Heräsitkö surullisena tuntien olevasi yksin? Yksinäisyys painaa mieltäsi?

Yksinäisyys – aikamme kitsaus

Kaikki me koemme hyviä ja huonoja päiviä.

Kun elämä ei toimi kuten toivoisit, keskityt helposti puutteisiin. Tutkimusten mukaan 40% ihmisen onnellisuudesta on hänestä itsestään kiinni. Usein syytämme ulkoisia olosuhteita siitä miksemme ole onnellisia, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Ulkoiset olosuhteet selittävät vain 10% onnellisuudestamme.

Ota avuksesi voimalauseet ja kokeile niiden toimivuutta elämääsi.

Viisi (5) voimalausetta, joilla karkoitat yksinäisyyden

Näitä treenaamalla elämä paremmaksi. Pääsi tarvitsee treeniä siinä missä kehosikin. Periksi ei kannata heti antaa jos ei suju. Tuskin heti opit ajamaan pyörälläkään. Toistoilla se jo alkoi sujumaan.

1. Herään onnellisena

Ensimmäinen askel on ottaa vastuuta omasta onnellisuudestaan. Mihin keskityt, se lisääntyy. Ajattele siis, että heräät onnellisena. Kerro tätä itsellesi useamman päivän ajan.

Näin saat päivän käyntiin posiviivisissa merkeissä.

2. Olen kiitollinen siitä, mitä minulla on

Aivotutkimukset osoittavat, että kiitollisuuden harjoittaminen treenaa aivojamme ja hoitaa mieltämme. Ota siis tavaksesi miettiä päivittäin kiitollisuuden aiheita.

Kun aivoja ruokkii hyvillä asioilla ja ajatuksilla, aivot alkavat toimia onnellisuutta lisäävästi.

Mistä asioista voisit olla kiitollinen? Terveys, työ, ystävät, lemmikit, asunto, vapaus, harrastukset, lepo, ym.

Kokeile vaikka pitää kiitollisuuspäiväkirjaa parin viikon ajan.

3. Olen riittävän hyvä

Olet saattanut tulla torjutuksi muutaman kerran liikaa ja se on saanut sinut uskomaan, ettei olisi tarpeeksi hyvä.

Sinä et tarvitse muiden hyväksyntää ollaksesi riittävän hyvä.

Olet todennäköisesti torjunut elämäsi aikana jonkun ihmisen, etkä ajatellut etteikö hän olisi ollut riittävän hyvä. Hän ei vain sopinut sinulle siinä elämäntilanteessa.

Älä siis hae muilta hyväksyntää, varsinkaan niiltä, jotka sinut ovat torjuneet.

Suorittamisen ja riittämättömyyden sijaan tarvitaan lempeää suhtautumista omaan itseensä. Jokainen meistä tarvitsee aika ajoin muistutusta siitä, että on tarpeeksi hyvä juuri sellaisena kuin on.

Todennäköisesti olet itse itsesi ankarin arvostelija.

Ole läsnä itsellesi. Ole armollinen itsellesi. Ole lempeä itsellesi.

4. Olen rakkauden arvoinen

Tunnetko olevasi huonompi ihminen kuin seurusteleva ystäväsi?

On helppo kokea yksinäisyyttä, kun näkee onnellisia pareja. Moni miettii miksi itsellä ei ole kumppania. Rakkaudessa saadut iskut vetävät helposti itsetunnon alas.

Älä vertaa elämääsi kenenkään muun elämään. Et tiedä sen onnelliselta näyttävän parin haasteista.

Ei ole totta, että sinun täytyisi olla täydellisen tasapainoinen, jotta rakastuminen ja terveen parisuhteen muodostaminen olisi sinulle mahdollista. Kenelläkään meistä ei ole varaa vaatia toiselta täydellisyyttä, sillä jokainen meistä tekee virheitä. Miksi siis vaatisit täydellisyyttä itseltäsi?

Et tule valmiiksi löytäessäsi rakkauden, vaan kehityt ja kasvat ihmisenä parisuhteessa ollessasikin.

Muista, että sinä riität. Ansaitset rakkauden sekä kunnioituksen.

5. Vedän positiivisia ihmisiä elämääni

Joskus pidämme kiinni vanhoista ystävyyssuhteista, jotka eivät enää toimi. Jotta sinulla olisi paremmat mahdollisuudet tavata positiivisia ihmisiä, reflektoi sosiaalisia ympyröitäsi säännöllisesti.

Vetääkö joku sinua negatiivisuuteen? Kritisoiko joku sinua aina tai jopa nauraa sinulle? Jos näin on, on aika antaa tilaa uusille ystäville. Sellaisille, jotka saavat sinut hyvälle tuulelle, keskittyvät positiivisuuteen ja kannustavat sinua pyrkimyksissäsi.

Lähde paikkoihin, joissa tapaat uusia ihmisiä. Tällaisia voi olla esim. harrastukset, joista pidät tai jonkun kiinnostuskohteesi tapahtumat.

Se, mihin keskity lisääntyy. Keskity siis hyvään.

Voita yksinäisyys näillä pienillä harjoituksilla.


Sponsoroitu linkki



Vinkki: Lue myös Väestöliiton artikkeli sinkun yksinäisyydestä.

Miten Wikipedia määrittää yksinäisyyden?

Yksinäisyydellä tarkoitetaan ihmisen tilannetta, johon ensisijaisesti kuuluu subjektiivisesti koettu eristäytyneisyys. Myös vieraantuneisuus, anomia sosiologisesti tarkasteltuna ja separaatioangst (eroahdistus) ovat yksinäisyyttä. Tunnetilana yksinäisyys on positiivista vapaaehtoista tai negatiivista erossaolon kärsimistä. Yksinäisyyttä ei siis tule sekoittaa yksin olemiseen tai yksin asumiseen.[1]

Yksinäisyydelle on hahmoteltu neljä pääasiallista ulottuvuutta:[2]

Sosiaalisten suhteiden puute (sosiaalinen yksinäisyys).
Yksinäisyys, joka on suhteellisen riippumatonta todellisista sosiaalisista verkostoista (emotionaalinen yksinäisyys).
Toiset kaipaavat enemmän sosiaalista kanssakäymistä kuin toiset.
Yksinäisyys voi olla miellyttävää tai epämiellyttävää.
Yksinäisyydessä ei siis sinällään ole psyykkistä häiriötä, psyykkistä pahoinvointia eikä negatiivisesti poikkeavaa käyttäytymistä. Sitä ei myöskään voi virallisesti luokitella hoidettavaksi vaivaksi mutta se on yksi syiden pääluokka psyykkisille sairauksillekin.[3] Yksinäisyys ei myöskään ole samaa kuin masennus, vaikka se lisää masennuksen riskiä.

Koska yksinäisyys usein katsotaan omaksi syyksi, tai asiaksi johon muut eivät voi vaikuttaa, on se usein varsin vaiettu puheenaihe. Lisäksi yksinäisellä ihmisellä ei aina ole ihmistä jolle puhua, eikä yksinäisyys usein näy ulkopuoliselle.

Yksinäisyys on konkreettisimmillaan muun muassa seuraavaa:

Ei tule kutsutuksi juhliin, illanistujaisiin tai muihinkaan asioihin
Tuntuu kuin olisi näkymätön
Kukaan ei edes muista nimeä
Jää aina yksin,
Kukaan ei koskaan puhu mitään tai kysy kuulumisia
Ihmiset eivät kuuntele tai puhuvat päälle
Vapaa-ajalla on tylsää ja ahdistavaa

 

 

Jakaminen on kaunista

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Tilaa blogi- ja viikkokirje

Vahvista osoitteesi liittymisen jälkeen saamastasi sähköpostista. Kiitos.
Sinkkutapahtumia

Sponsoroitu linkki