Onnellisuus on psykologi David Myersin mukaan läpitunkeva tunne siitä, että elämä on hyvää.
Omien tekojen lisäksi ihmisen onnellisuuteen vaikuttaa myös se, miten muut kohtelevat häntä. Miten kohtelet muita, lähtee itsestäsi. Onnellisella ihmisellä ei ole syytä latistaa toista tai toisen onnea. Onnettomalla todennäköisesti on.

Jos jatkuvasti koet tarpeelliseksi kritisoida, joko itseäsi tai muita, niin pysähdy! Kärsit tuosta vain ja ainostaan itse. Oman terveytesi ja hyvinvointisi kannalta käännä kelkka ja opettele onnellisuutta.

Aivotutkija kertoo neljä tapaa, joilla voit opettaa itsesi onnelliseksi.

Saat ehkä onnellisuusohjeita tahoilta, jotka aiheesta eivät lopulta paljon ymmärrä. Neurotiedettä sen sijaan kannattaa pysähtyä kuuntelemaan/lukemaan. Tutkijat tutkivat harmaata osaa aivoissasi päivät pitkät ja ovat saaneet selville mikä tekee onnelliseksi

UCLA neurotiede tutkija Alex Korb kertoo muutamia vinkkejä, joilla voit luoda ”onnellisuusspiraalin” ja saada onnellisemman elämän.

 

 

1. Mistä olet kiitollinen?

Joskus vain tuntuu siltä, kuin aivot eivät haluaisi olla onnellisia. Saatat jopa tuntea syyllisyyttä tai häpeää. Miksi?

The Upward Spiral kirjasta:

Ylpeys, häpeä ja syyllisyys aktivoivat samoja hermoverkkoja. Ylpeys on näistä vahvin tietyillä alueilla paitsi mielihyväkeskuksessa, jossa syyllisyys ja häpeä voittavat. Tämä selittää miksi on niin houkuttelevaa kasata syyllisyyttä ja häpeää itsessämme – ne aktivoivat aivojen palkitsemiskeskusta.

Murehtiminen antaa hetkeksi aivoillesi paremman olon. Siis vain hetkeksi.

Mieti mistä olet kiitollinen. Kiitollisuus vaikuttaa aivoihin myönteisesti ja lisää dopamiinin tuotantoa. Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa ja aivosi kiittävät.

2. Nimeä kielteinen tunne

Tuntuuko pahalle? Anna sille tunteelle nimi. Surua? Vihaa? Ahdistusta?

Niin yksinkertaista se on. Tunteiden määrittely vähentää niiden vaikutusta aivoissa. Tukahduttaminen taasen ei kannata. Vaikka ikävä tuntemus näyttäisi ulospäin häipyneen, aivojen limbinen järjestelmä käy kuitenkin kierroksilla. Se on se paikka, joka osallistuu tunteiden säätelyyn.

Kierroksia voi vähentää nimeämällä tunteet. Se aktivoi aivojen aluetta, joka vähentää limbisen järjestelmän toimintaa.

Kun määritä tunnetta muutamalla sanalla, niin se tunne vähenee!

3. Tee päätös

Oletko koskaan tehnyt päätöstä ja sen jälkeen kokenut, että aivosi lepäävät? Ei mikään sattumanvarainen asia!

Aivotutkimus osoittaa, että päätöksen tekeminen vähentää huolta ja ahdistusta.

Päätöksen tekeminen rauhoittaa limbistä järjestelmää. Päättäminen sattaa olla vaikeaa. Täydellisyyden tavoittelu rasittaa aivoja ja saa sinut tuntemaan, ettet hallitse tilannetta. Oleellisista ei ole tehdä 100% oikeaa päätöstä, vaan riittävän hyviä. Niin yksinkertaista se on. Jo pelkkä päättäminen antaa mielihyvää.

4. Koskettaminen

Tarvitsemme hyväksyntää ja rakkautta. Sen puute aiheuttaa kipua. Eikä tunnu vain ikävältä ja epätyydyttävältä vaan oikeasti kivulta.

Sosiaalisessa tilanteessa torjutuksi tuleminen tuntuu vähän kuin sydän särkyisi. Aivoissa se tuntuu samalta kuin jalan murtuminen.

Kosketus vapauttaa oksitosiinia aivoissa ja se vahvistaa sekä kiintymystä että luottamusta. Jo pelkkä kädestä pitäminen saattaa lohduttaa ja auttaa aivoja käsittelemään kipeitä asioita.

Ihmissuhteet ovat tärkeitä aivojesi onnellisuudelle. Haluatko pistää vieläkin paremmaksi? Kosketa ihmisiä. Koskettamisessa on jotain uskomattoman voimauttavaa. Emme vain anna asialle sen ansaitsemaa tunnustusta. Se tekee sinusta vakuuttavamman, nostaa tiimin tehokkuutta, parantaa flirttaustaitojasi ja jopa matikan taitojasi.

Rakastamasi ihmisen kosketus alentaa kipua.

Myös hierojalla käynnistä voi saada hyviä vaikutuksia.

Mitäpä jos tänään tapaisit ihmisiä sen sijaan, että notkut somessa tai viestittelet heidän kanssaan? Tavatessa anna hali sanallisen tervehdyksen lisäksi!

Inspiraation lähde


sinkkutapahtumat

Yleistunnus. Kts. myös https://sinkkutapahtumat.fi/tiimi/ Käytössä mm. toistuvissa tapahtumissa sekä blogiartikkeleissa, joissa kirjoittaja haluaa olla anonyymi.

Kommentoi

sinkkutapahtumat
Siirry työkalupalkkiin